Artykuł
Skutki przekazania sieci energetycznej
Skutki przekazania sieci energetycznej
Problem kwalifikacji przez podatników przekazania sieci energetycznych lub gazowniczych na rzecz odpowiednio zakładów energetycznych lub gazownictwa został, jak się wydaje, definitywnie rozwiązany. Od przekazania na rzecz zakładu energetycznego lub zakładu gazownictwa uzależniane jest przeprowadzanie przez wymienione zakłady konserwacji tych urządzeń. W przypadku bowiem nieprzekazania tych sieci wspomnianym podmiotom, a tylko np. udostępnienie ich, odmawiają one wykonywania jakichkolwiek czynności związanych z tymi sieciami.
Charakter przekazania, o którym mowa, był przedmiotem analizy NSA w orzeczeniu z 2 lipca 1997 r. (sygn. akt SA/Lu 2373/95). Otóż, w uzasadnieniu orzeczenia, NSA stwierdził m.in.: zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego organy podatkowe mają uprawnienia do badania treści umów pod kątem skutków, jakie wywołują one w sferze praw i obowiązków o charakterze publicznoprawnym. Nie narusza to fundamentalnej zasady kształtowania stosunków cywilnoprawnych swobody umów.
Zakwalifikowanie spornej umowy rodzi w tym przypadku konsekwencje w zakresie zobowiązania w podatku od towarów i usług w grudniu 1994 r. skarżącej spółki. Naczelny Sąd Administracyjny podziela ocenę charakteru czynności prawnej przez stronę skarżącą, a w szczególności stwierdzenie, że nie była to umowa darowizny, która jest umową jednostronnie zobowiązującą. Do takiej oceny skłania treść umowy (uprawnienia i obowiązki wynikające z niej dla stron), a także jej podstawa normatywna zawarta w § 18 ust. 1 zarządzenia Ministra Górnictwa i Energetyki z 24 sierpnia 1964 r. w sprawie zasad przyłączania do wspólnej sieci urządzeń do wytwarzania, przetwarzania, rozdzielania i odbioru energii elektrycznej i cieplnej oraz paliw gazowych. Przepis ten upoważnia zakłady energetyczne zarządzające wspólną siecią i dostarczające energię lub paliwa do nieodpłatnego przejmowania urządzeń przyłącza i odcinków sieci zbudowanych kosztem odbiorców energii (paliwa) jako stanowiących własność państwa. Wykładnia art. 45 ust. 2 ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej dokonana przez Trybunał Konstytutyjny w uchwale z 4 grudnia 1991 r. nie daje skarżącej spółce podstaw do przyjętej przez nią interpretacji dokonanej czynności jako darowizny.