Jak ująć refakturowanie kosztów energii elektrycznej
Nasz klient podnajmuje innym firmom powierzchnię magazynową. Dotychczas np. energia była wliczana w wartość czynszu. Obecnie zastanawia się on nad odrębnym jej refakturowaniem. Na co należy mu z punktu widzenia księgowości zwrócić uwagę?
Refakturowanie zasadniczo polega na obciążeniu najemcy budynku/lokalu jako ostatecznego odbiorcy kosztami poniesionymi przez refakturującą jednostkę. Wartość wynikająca z faktury otrzymanej od dostawcy energii elektrycznej jest taka sama jak refakturowana kwota, tj. bez doliczania dodatkowych opłat i udokumentowana refakturą. Oznacza to, że koszty i przychody dotyczące refakturowania w księgach rachunkowych należy rozliczać w tym samym okresie sprawozdawczym tak, aby operacja ta była bezwynikowa. Refaktura nie jest odrębnym typem faktury – jest fakturą sprzedaży, którą odnosi się do wcześniej otrzymanego dokumentu kosztowego (można ją rozszerzyć o dodatkowe pozycje).