Artykuł
Należności
W polskim systemie prawnym egzekucja administracyjna odgrywa istotną rolę w dochodzeniu należności publicznoprawnych, umożliwiając organom administracji skuteczne ściąganie zaległości od zobowiązanych. Zasady postępowania egzekucyjnego są regulowane przede wszystkim przez ustawę z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2505; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 859; dalej: u.p.e.a.). W ramach tego procesu pojawia się często pytanie o dostępność informacji na temat przebiegu postępowania egzekucyjnego, szczególnie w kontekście pytań kierowanych do organu egzekucyjnego przez wierzycieli lub inne podmioty zainteresowane.
Wierzyciel, który zgłasza należność do egzekucji, ma prawo do uzyskania informacji o stanie prowadzonego postępowania. Jest to nie tylko kwestia praktycznej potrzeby monitorowania działań podejmowanych przez organ egzekucyjny, lecz także kwestia prawna wynikająca z obowiązujących przepisów. W przypadku gdy organ egzekucyjny wymaga wskazania podstawy prawnej dla udzielenia takich informacji, istotne jest odwołanie się do konkretnych regulacji, które nakładają obowiązek współpracy pomiędzy organami oraz uprawnienie wierzyciela do uzyskiwania danych dotyczących postępowania.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right