Jak rozliczyć w ryczałcie ewidencjonowanym i VAT sprzedaż miejsca reklamowego w internecie
Przedsiębiorca (podatnik VAT czynny, polski rezydent podatkowy) spełnia wszystkie niezbędne wymogi i złożył stosowne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Od 1 lipca 2024 r. zakres wykonanych przez niego usług obejmuje m.in. według grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług: 63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”. W praktyce działalność ta polega na udostępnianiu powierzchni reklamowych w aplikacji o charakterze użytkowym przeznaczonej na urządzenia mobilne (telefony komórkowe, tablety), której przedsiębiorca jest twórcą. W kodzie tej aplikacji (programie) przedsiębiorca umieszcza kod komputerowy otrzymany od kontrahentów, który pozwala im kontrolować część powierzchni ekranowej i wyświetlać tam reklamy. Na podstawie skuteczności reklamy (mierzonej m.in. poprzez liczbę kliknięć, liczbę wyświetlonych reklam czy lokalizację urządzenia, na którym jest wyświetlona reklama) klienci przekazują na rachunek bankowy przedsiębiorcy część środków, które otrzymali od reklamodawców jako opłatę za korzystanie z powierzchni reklamowej. Usługi rozliczane są w okresach miesięcznych. W lipcu 2024 r. przedmiotowe usługi nabyła polska firma Y (podatnik VAT czynny) na łączną kwotę 2460 zł brutto. Pomiędzy przedsiębiorcą a firmą Y nie zachodzą powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT. Przedsiębiorca na udokumentowanie wykonanych usług wystawił 5 sierpnia 2024 r. fakturę dla firmy Y na kwotę brutto 2460 zł (kwota netto: 2000 zł, VAT: 460 zł). Zapłatę przedsiębiorca otrzymał na firmowy rachunek bankowy 12 sierpnia 2024 r. Zaliczki na ryczałt ewidencjonowany oraz VAT przedsiębiorca rozlicza na zasadach ogólnych za okresy miesięczne. Jak przedsiębiorca powinien rozliczyć ryczałt ewidencjonowany oraz VAT od usług wykonanych w lipcu 2024 r. na rzecz firmy Y?