Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2024-08-05

Jak rozliczać w księgowości wsparcie dla sportu

Trwają igrzyska olimpijskie i przy tej okazji dowiadujemy się o tym, jak wielkie firmy wpierają działalność sportową. Tymczasem rownież średni i mali przedsiębiorcy to robią. Dlatego często wystepują do biur z pytaniami, czy i w jaki sposób mogą rozliczyć w księgach rachunkowych dofinansowanie 
działań sportowych.

Z punktu widzenia rachunkowości kluczowe jest wskazanie, w jakim celu i w jakiej formie klient biura rachunkowego przekazuje swoje wsparcie dla sportu. Ważne jest też, kto konkretnie jest partnerem – np. klub sportowy czy organizator imprezy sportowej ‒ ponieważ to może powodować odmienne ujęcie w księgach i inne skutki podatkowe.

Sponsoring czy darowizna

Wspieranie sportu może mieć różny charakter. Najczęściej zawierane są umowy sponsoringu lub przekazywane są darowizny. Oznacza to, że koszty wspierania działalności sportowej mogą być ujmowane jako koszty działalności operacyjnej lub jako pozostałe koszty operacyjne.

Jeśli łożenie na działalność sportową ma na celu budowanie wizerunku podmiotu jako jednostki społecznie odpowiedzialnej, wspierającej sport i kulturę fizyczną, a przez to np. również lokalną społeczność, to zgodne jest to z obecnie panującymi trendami budowania relacji podmiotu z otoczeniem. Z punktu widzenia biznesowego jest to koszt uzasadniony, który wręcz warto pokazać w sprawozdaniach finansowych. Szczególnie wtedy, gdy jednostka będzie sama składała sprawozdania dotyczące zrównoważonego rozwoju albo jako podmiot mniejszy będzie przekazywała te informacje podmiotom nadrzędnym lub powiązanym z nią w tzw. łańcuchu współpracy. To, jakie koszty zostaną obciążone wydatkami na wspieranie sportu, zależy od tego, czy jest to działalności prowadzona w sposób systematyczny, jest częścią strategii przedsiębiorstwa czy są to raczej działania dodatkowe. Kierownik jednostki powinien ocenić, czy przekazywanie pieniędzy lub składników rzeczowych ma bardziej charakter darowizny czy też prowadzenia zorganizowanych działań reklamowo-promocyjnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00