Data publikacji: 17.07.2024
Poradnia ze sprawozdawczości
W sprawozdaniu Rb-27S ‒ zdaniem regionalnej izby obrachunkowej ‒ wykazano zawyżone skutki udzielonych ulg i zwolnień w podatku od nieruchomości. Chodzi o kwotę łączną ok. 2 tys. zł z tytułu zwolnień związanych z budynkiem świetlicy gminnej. Czy należy skorygować sprawozdanie?
Analizę podanego stanu faktycznego należy przeprowadzić z uwzględnieniem przepisów materialno-prawnych związanych ze zwolnieniami w podatku od nieruchomości. Na uwagę zasługuje art. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Z jego treści wynika m.in., że zwalnia się od podatku od nieruchomości:
- grunty, budynki lub ich części zajęte wyłącznie na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży (pkt 5);
- grunty i budynki wpisane indywidualnie do rejestru zabytków, pod warunkiem ich utrzymania i konserwacji, zgodnie z przepisami o ochronie zabytków, z wyjątkiem części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej (pkt 6),
- grunty i budynki we władaniu muzeów rejestrowanych (pkt 7),
- grunty i budynki lub ich części, stanowiące własność gminy, z wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą lub będących w posiadaniu innych niż gmina jednostek sektora finansów publicznych oraz pozostałych podmiotów (pkt 15).