Artykuł
PREZENTACJA
Finansowanie rowerów publicznych
Samorządy terytorialne mogą otrzymać wsparcie z funduszy europejskich na inwestycje związane z rowerami oraz szerzej – z mikromobilnością. Tego typu projekty zyskały w Unii Europejskiej strategiczne znaczenie.
Wśród priorytetów unijnego budżetu na lata 2021–2027 znalazły się ochrona klimatu oraz zwiększenie bezpieczeństwa zdrowotnego. Jak podkreślił raport European Cyclist’s Federation (Europejskiej Federacji Cyklistów, ECF), pozarządowej organizacji z siedzibą w Brukseli, rozwój transportu i turystyki rowerowej dobrze wpisuje się w te cele.
– Po pierwsze, rower jest jedynym środkiem transportu, który uznano za w 100 proc. przyjazny zarówno dla klimatu, jak i ochrony środowiska. Ten wskaźnik ma umożliwić Komisji Europejskiej monitorowanie, czy beneficjenci funduszy europejskich przestrzegają zasady „30% funduszy dla ochrony klimatu”. Innymi słowy: znaczące inwestycje w sektor rowerowy pozwalają państwom i regionom na osiągnięcie wymaganego progu wydatków na cele przyjazne dla środowiska i klimatu (…). Co więcej, regularna aktywność zapobiega powstawaniu licznych chorób oraz poprawia dobrostan psychiczny obywateli – napisano w raporcie ECF.
Rozwój transportu rowerowego przyczynia się do redukcji emisji gazów cieplarnianych, może też być sposobem na niwelowanie problemów z dostępem do transportu publicznego. Dlatego inwestycje związane z rowerami zostały wymienione w różnych programach unijnych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right