Artykuł
Jak zobowiązać przedszkola do przedstawiania informacji o zmianie rachunku
Burmistrz miasta planuje zmianę uchwały w sprawie dotowania nie publicznych przedszkoli. W projekcie, który ma być głosowany przez radnych, zapisano m.in., że w przypadku zmiany rachunku bankowego, na który będzie przekazywana dotacja, beneficjent dołącza informację o nowym rachunku bankowym wraz z kopią zaświadczenia z banku potwierdzającego prowadzenie tego rachunku. Taka zmiana ma usprawnić ewidencjowanie środków dotacji i nadzorowanie wydatków przez miasto, a ponadto kontrolerzy z urzędu będą mieli łatwiejszy dostęp do danych. Czy takie rozwiązanie jest legalne?
Z pytania wynika, że chodzi o dotacje udzielane na podstawie uchwały podejmowanej przez radę gminy stosownie do upoważnienia z art. 38 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (dalej: u.f.z.o.). Przypomnijmy, że zgodnie z tym przepisem: „organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji (…) oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, termin przekazania informacji o liczbie odpowiednio dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, o których mowa w art. 34 ust. 2, oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji”. Z przywołanej delegacji ustawowej wynika, że w uchwale muszą być ustalone dwa podstawowe zagadnienia, a mianowicie tryb: