Inwentaryzacja doraźna
Zmiana osoby materialnie odpowiedzialnej za powierzone mienie niesie za sobą skutki zarówno dla jednostki, jak i dla osób bezpośrednio z nią związanych. Odpowiedzialność materialna dotyczy obowiązku ponoszenia konsekwencji, w tym finansowych, za szkody wyrządzone w mieniu powierzonemu pracownikowi. W praktyce po zmianie osoby materialnie odpowiedzialnej należy zrealizować wiele formalnych czynności – przede wszystkim trzeba pamiętać o sporządzeniu nowej umowy o powierzeniu odpowiedzialności materialnej, fizycznym przekazaniu mienia, zmianie w dokumentacji oraz ewentualnych zmianach w polisach ubezpieczeniowych.
Tu warto zauważyć, że przepisy nie regulują kwestii przekazywania mienia przy zmianie osoby materialnie odpowiedzialnej. Dlatego powinna być ona ustalona w odpowiedniej procedurze wewnętrznej. Co do zasady wraz ze zmianą osoby materialnie odpowiedzialnej za powierzone mienie warto sporządzić inwentaryzację zdawczo-odbiorczą. Jest ona kluczowym elementem systemu kontroli zarządczej jednostki sektora finansów publicznych, zapewniającym prawidłowość i bezpieczeństwo zarządzania mieniem.