Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2024-03-04

Jak rozliczyć w CIT i VAT wydatki na ocieplenie elewacji budynku biurowego będącego środkiem trwałym

Spółka z o.o. X (podatnik VAT czynny, polski rezydent podatkowy) jest właścicielem budynku biurowego (niemieszkalnego), który stanowi jej środek trwały amortyzowany według metody liniowej i ustawowej 2,5-proc. rocznej stawki amortyzacyjnej. Odpisy amortyzacyjne są dokonywane za okresy miesięczne. Wartość początkowa budynku wynosi 2 016 000 zł. Budynek nie jest całkowicie zamortyzowany. W budynku znajduje się siedziba spółki, a część pomieszczeń jest wynajmowana.

W lutym 2024 r. spółka dokonała ocieplenia elewacji budynku (dotychczas budynek nie był ocieplony). Prace budowlane związane z ociepleniem budynku wykonała firma Y (podatnik VAT czynny). Zostały one zakończone 1 marca 2024 r., a 4 marca 2024 r. firma Y wystawiła za wykonane usługi fakturę z kwotą netto 201 600 zł i VAT 46 368 zł. Zgodnie z umową ustalone wynagrodzenie obejmowało także niezbędne materiały. Faktura zawierała wyrażenie „mechanizm podzielonej płatności”, natomiast nie było na niej żadnych dodatkowych adnotacji, w szczególności wyrażenia „metoda kasowa”. Spółka otrzymała fakturę 4 marca 2024 r. Za nabyte usługi spółka zapłaci 14 marca 2024 r. przelewem (w mechanizmie podzielonej płatności) na rachunek z białej listy podatników VAT.

Spółka prowadzi wyłącznie działalność opodatkowaną VAT (tj. świadczenie usług informatycznych oraz dodatkowo wynajem lokali użytkowych). Rokiem podatkowym X jest rok kalendarzowy, a VAT oraz zaliczki na CIT spółka rozlicza na zasadach ogólnych za okresy miesięczne. Pomiędzy Y a firmą X nie zachodzą powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT. Spółka nie jest spółką nieruchomościową.

Jak spółka powinna rozliczyć wydatki na ocieplenie budynku biurowego na gruncie CIT oraz VAT? Czy w szczególności można je uznać za wydatki poniesione na remont i mogą zostać wprost zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, czy też stanowią ulepszenie środka trwałego (tj. budynku niemieszkalnego) i powinny być amortyzowane?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00