Poradnia rachunkowa
- Co prezentuje się w saldzie końcowym w sprawozdaniu Rb-27S
- Czy w sprawozdaniu Rb-NDS wykazuje się rozchody z tytułu spłaty pożyczek na realizację programów/projektów z udziałem środków unijnych
- Jak wykazać dane w rocznym sprawozdaniu Rb-ST gminy
Regionalna izba obrachunkowa stwierdziła nieprawidłowość w sprawozdaniu Rb-27S z wykonania dochodów jednostki samorządu terytorialnego (saldo końcowe – zaległości netto). Wykazano, że zawyżono zaległości z podatku od nieruchomości od osób prawnych o 100 tys. zł, bo decyzją z 10 grudnia 2023 r. kwotę tę rozłożono na raty: do 31 marca i 30 czerwca 2024 r. Czy słusznie?
W pierwszej kolejności warto wspomnieć, że wpływy podatkowe, w tym z podatku od nieruchomości, stanowią zasadnicze źródło dochodów gminy. Podatek ten ma podstawy normatywne w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.). Obowiązki osób prawnych i innych jednostek w zakresie ww. podatku skonkretyzowane zostały w art. 6 u.p.o.l., w tym w ust. 9 postanowiono, że osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązane:
1) składać, w terminie do 31 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu ‒ w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku;