aktualności
Black Friday to zastosowanie w księgach nowego KSR nr 15
Wyprzedaże mają wpływ na rozliczanie przychodów i dlatego trzeba do nich stosować tegoroczny Krajowy Standard Rachunkowości nr 15. To w nim, a nie w ustawie o rachunkowości, znajdziemy wskazówki dotyczące np. ujmowania skutków udzielanych rabatów oraz rozliczania programów lojalnościowych
Listopad to przygotowanie do sprzedażowego szczytu w sklepach, a także czas wyprzedaży. Wtedy jednostki prowadzące pełne księgi rachunkowe muszą pamiętać o prawidłowym ujęciu takich zdarzeń powiązanych z akcją sprzedażową. Należy w tej sytuacji rozważyć zarówno potencjalne skutki obniżania cen, jak i konsekwencje udzielania rabatów i uczestnictwa klientów w programach lojalnościowych.
Należy przypomnieć, że ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U z 2023 r. poz. 120; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 295; dalej: u.r.) nie zawiera szczególnych przepisów związanych z zasadami ujmowania przychodów i kosztów ponoszonych w związku z wyprzedażami. Lukę tę zapełnia nowy Krajowy Standard Rachunkowości nr 15 „Przychody ze sprzedaży wyrobów, półproduktów, towarów i materiałów” (Dz.Urz. MF z 2022 r. poz. 81; dalej: KSR nr 15), który obowiązuje od 1 stycznia 2023 r. Zawiera on wskazówki przede wszystkim dotyczące ujmowania skutków udzielanych rabatów dla klientów oraz rozliczania programów lojalnościowych. Wskazane zostały w nim reguły, którymi powinny kierować się jednostki, by ująć przychody zgodnie z zasadą memoriału i współmierności przychodów oraz kosztów.