Akt o usługach cyfrowych. od 17 lutego internet będzie miał swoją konstytucję
Firmy, które świadczą usługi internetowe, w niedługim czasie muszą być gotowe na duże zmiany
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2022/2065 w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (Dz.U. UE z 2022 r. L. 277, s. 1) weszło w życie 16 listopada 2022 r. Znane jest jako akt o usługach cyfrowych (dalej: AUC, z ang. Digital Services Act).
W stosunku do 19 bardzo dużych platform internetowych, takich jak np. Facebook, LinkedIn (dalej: VLOP), oraz bardzo dużych wyszukiwarek internetowych, np. Google Search, Bing (dalej: VLOSE), AUC zaczął obowiązywać od 25 sierpnia 2023 r. Natomiast w stosunku do wszystkich pozostałych dostawców usług pośrednich przepisy te zaczną obowiązywać od 17 lutego 2024 r.
AUC jest rozporządzeniem Unii Europejskiej, a w związku z tym jego przepisy obowiązują bez potrzeby odrębnej implementacji do polskiego porządku prawnego. Rozporządzenie ma zostać w Polsce uzupełnione tzw. ustawą kompetencyjną, w której określone będą zasady funkcjonowania organu nadzoru nad przestrzeganiem przepisów AUC (regulator Internetu). Ministerstwo Cyfryzacji jednak do dnia zamknięcia tego numeru poradnika jeszcze nie przygotowało projektu tej ustawy.
Mimo że AUC formalnie stosuje się tylko do dostawców usług pośrednich (pośredników internetowych), to w praktyce będzie miał wpływ na wszystkich użytkowników internetu, stąd określane jest często jako „konstytucja internetu”. AUC będzie oddziaływać w szczególności na zakres obowiązków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w internecie (handel elektroniczny, funkcjonowanie platform umożliwiających użytkownikom wymianę treści, reklamy internetowe), a także na zakres praw przysługujących w związku z tym użytkownikom internetu. Przedmiot regulacji AUC zbliżony jest więc do obecnie obowiązującej ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 344; dalej: u.ś.u.d.e.).