Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2023-11-15

Poradnia z klasyfikacji budżetowej

Czy prawidłowe jest ujmowanie odsetek od zaciągniętych kredytów i pożyczek w klasyfikacji 757/75702/807?

W tym zakresie na uwagę zasługują art. 89 i 90 ustawy o finansach publicznych (dalej: u.f.p.). Z postanowień art. 89 wynika m.in., że jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować papiery wartościowe na:

1) pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

2) finansowanie planowanego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

3) spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów;

4) wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

Z kolei z art. 90 u.f.p. wynika, że na finansowanie wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym ujęte w ramach przedsięwzięć, o których mowa w art. 226 ust. 3 u.f.p., JST mogą zaciągać pożyczki w państwowych funduszach celowych oraz w państwowych i samorządowych osobach prawnych zaliczanych do sektora finansów publicznych, o ile ustawa tworząca fundusz lub osobę prawną tak stanowi.

Wymaga jednocześnie podkreślenia, że konsekwencją zaciągania ww. zobowiązań jest powstanie należności ubocznych w postaci odsetek. Nie ma wątpliwości, że odsetki powinny zostać odpowiednio ujęte pod względem klasyfikacji budżetowej. Wymieniony w pytaniu dział 757 ma oznaczenie „Obsługa długu publicznego”, natomiast rozdział 75702 ma oznaczenie: „Obsługa papierów wartościowych, kredytów i pożyczek oraz innych zobowiązań jednostek samorządu terytorialnego zaliczanych do tytułu dłużnego ‒ kredyty i pożyczki”. Co do podanych podziałek klasyfikacyjnych należy wskazać, że są one prawidłowe. Problematyczne jest jednak stosowanie paragrafu 807 mającego oznaczenie: „Odsetki, dyskonto i inne rozliczenia dotyczące skarbowych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek oraz innych instrumentów finansowych, związanych z obsługą długu krajowego”. Wydawać by się mogło, że ten paragraf powinien mieć zastosowanie do ujmowania wydatków z tytułu ww. odsetek, czyli kosztów obsługi odsetek od zobowiązań. Należy jednak zauważyć, że ustawodawca przewidział bardziej szczegółowe rozwiązanie klasyfikacyjne, a mianowicie paragraf 811 mający oznaczenie: „Odsetki od samorządowych papierów wartościowych lub zaciągniętych przez jednostkę samorządu terytorialnego kredytów i pożyczek”. Z porównania ww. paragrafów wynika, że paragraf 811 odwołuje się do odsetek od zobowiązań zaciąganych przez JST, tymczasem wspomniany wyżej paragraf 807 dotyczy w ogólności odsetek od zobowiązań bez wyszczególnienia podmiotów je zaciągających.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00