aktualności
E-doręczenia: szkoły i przedszkola nie wiedzą, kiedy startują
Nie jest jednoznaczne, od kiedy samorządowe jednostki budżetowe będą przesyłać korespondencję poleconą drogą elektroniczną. Czy już od 10 grudnia br. ‒ tak samo jak JST, czy może dopiero od 1 stycznia 2025 r.? Dla Ministerstwa Cyfryzacji kluczowa jest pierwsza data, ale z przepisów ona nie wynika
Od 10 grudnia 2023 r. obowiązek e-doręczeń obejmie jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitalne, a także samorządowe zakłady budżetowe. Potwierdza to zarówno art. 155 ust. 6 ustawy z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 285; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 1860; dalej: u.d.e.), jak i terminarz zamieszczony na stronie Ministerstwa Cyfryzacji. Ale czy obowiązek stosowania e-doręczeń już od 10 grudnia br. dotyczy również samorządowych jednostek budżetowych? Co do tego istnieje spór, a jego źródłem jest luka w przepisach.
Ramka 1
E-doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego na adres do e-doręczeń wpisany do bazy adresów elektronicznych. Chodzi o wszelką korespondencję wymagającą uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru, a więc taką, którą stosuje się przede wszystkim w postępowaniach administracyjnych czy też podatkowych. Zgodnie z art. 4 ust. 1 u.d.e. podmioty publiczne będą co do zasady zobowiązane do doręczania korespondencji z wykorzystaniem usługi oferowanej przez Pocztę Polską.