Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2023-11-06

Poradnia ubezpieczeniowa

  • Dlaczego nie można naprawić błędu polegającego na niezgłoszeniu zleceniobiorcy do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego
  • Czy aby skorzystać z małego ZUS plus, przedsiębiorca musi prowadzić działalność w poprzednim roku kalendarzowym przez 60 dni bez przerwy
  • Czy przedsiębiorca po rezygnacji z ulgi na start może rozpocząć opłacanie składek do ZUS od najwyższej podstawy wymiaru

Przez pomyłkę nie zgłosiliśmy zleceniobiorcy, którego zatrudnił jeden z naszych klientów, do ubezpieczenia chorobowego. Zleceniobiorca wystąpił o zasiłek chorobowy i go nie otrzymał. Jak możemy naprawić ten błąd?

W tym momencie nie jest możliwa naprawa tego błędu w ten sposób, aby zleceniobiorca otrzymał zasiłek chorobowy, co wynika bezpośrednio z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa systemowa). Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy systemowej osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, oraz osoby z nimi współpracujące podlegają dobrowolnie ubezpieczeniu chorobowemu. Oznacza to, że mogą, ale nie muszą wyrazić woli zgłoszenia przez płatnika składek do tego ubezpieczenia i potrącania składki chorobowej z osiągniętego przychodu. Jeśli taką wolę wyrażą, to płatnik musi się z tych obowiązków wywiązać.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00