Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-09-28

Co napędzi auta za 10–15 lat

Hybrydowy, elektryczny, wodorowy – o zaletach i wadach różnych technologii oraz szansach dla Polski mówi prof. Marek Brzeżański, kierownik Katedry Pojazdów Samochodowych Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej

W ostatnim szczycie kryzysu energetycznego, gdy ceny paliw na stacjach przebijały 10 zł, wydawało się, że nic nie powstrzyma szybkiego zmierzchu pojazdów spalinowych. Dziś, gdy benzyna znów kosztuje w okolicach 6 zł, ten zmierzch wyraźnie się opóźnił…

Cena paliw silnikowych nie może stanowić podstawy do prognozowania rozwoju motoryzacji, ponieważ jest ona wypadkową wielu czynników, głównie finansowych i politycznych. Cena i dostępność surowca, koszty transportu i przeróbki stanowią zwykle tylko do 60 proc. finalnej ceny paliw dostępnych dla kierowców.

To jak długo jeszcze pojedziemy na benzynie, oleju, LPG?

Tempo transformacji zależy głównie od czynników geopolitycznych. Bezemisyjne źródła napędu najwcześniej pojawią się na masową skalę w najbogatszych i najbardziej zaludnionych miejscach świata, bo tam polityczną i ekonomiczną koniecznością stało się zagwarantowanie obywatelom zdrowych i bezpiecznych warunków życia. Nowe źródła najpóźniej zobaczymy w ubogich krajach Trzeciego Świata. Bardzo wiele zależy tu też od rodzaju zastosowania…

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00