Artykuł
ESG. Znajomość łańcucha wartości firmy popłaca
We współczesnym świecie firmy, które chcą działać w duchu zrównoważonego rozwoju, muszą uważnie przyglądać się nie tylko temu, co dzieje się wewnątrz organizacji, lecz także procesom, które zachodzą w ich łańcuchach wartości. Zwłaszcza że ogniwa tych łańcuchów zostaną w dużym stopniu objęte raportowaniem niefinansowym w Unii Europejskiej.
– Gdy myślimy o odpowiedzialności przedsiębiorstw, najczęściej myślimy o odpowiedzialności za ich własne działania lub ich bezpośrednie skutki – czy przedsiębiorstwo wykorzystuje pracę niewolniczą i dzieci, czy przestrzega prawa pracy, czy zanieczyszcza środowisko, ewentualnie czy produkowany przez nie produkt lub dostarczana usługa nie prowadzi do negatywnych skutków. Współcześnie jednak odpowiedzialność przedsiębiorstw sięga znacznie dalej i obejmuje również to, co dzieje się w ich łańcuchach dostaw i łańcuchach wartości – wskazuje Bartosz Kwiatkowski, dyrektor w Fundacji Frank Bold.
Jak wyjaśnia, łańcuch dostaw to w najprostszych słowach sieć powiązań między dostawcami przedsiębiorcy a jego klientami. Co ważne, łańcuch dostaw dotyczy nie tylko tego, co wpływa do przedsiębiorstwa przed produkcją/stworzeniem usługi (ang. upstream), ale także tego, co z niego wypływa (ang. downstream). Obejmuje on m.in. dostawców surowców i półproduktów, samą produkcję, dystrybucję oraz sprzedaż.