Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-09-26

opinia

Rynek części zamiennych musi pozostać konkurencyjny

W Unii Europejskiej trwa dyskusja o przyszłości klauzuli napraw. Producenci samochodów chcą monopolu na zewnętrzne części pojazdów wykorzystywane przy remontach. Skutki takiego rozwiązania byłyby fatalne dla milionów kierowców.

Z roku na rok posiadanie samochodu staje się coraz droższe. Nie chodzi wyłącznie o cenę zakupu. Przez dziesięć lat eksploatacji auta jego użytkownik – na różnego rodzaju serwisy i naprawy – wydaje średnio drugie tyle. Niestety może być jeszcze drożej. W Brukseli trwa dyskusja na temat przyszłego kształtu klauzuli napraw. Jeśli zaakceptowane zostanie stanowisko koncernów motoryzacyjnych, nowelizacja uderzy po kieszeni ponad 250 mln posiadaczy samochodów w Unii.

Sprzeczne interesy

Unia Europejska przygotowuje się do nowelizacji pochodzącej z końca XX w. dyrektywy w sprawie prawnej ochrony wzorów (dyrektywa 98/71/WE). Jej przepisy nie objęły tzw. widocznych części samochodowych, np. elementów nadwozia, takich jak: zderzaki, lampy, lusterka czy szyby. I to właśnie jest przedmiotem kontrowersji. Obecnie producent samochodu może zastrzec wzór swojego auta, ale wspomnianych elementów składowych już nie. W rezultacie części takie mogą być wytwarzane przez wiele firm, a w niektórych krajach również używane w

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00