Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-09-14

Poradnia kadrowa

  • Dlaczego pracodawca nie zawsze ponosi odpowiedzialność za zdarzenia, do których dochodzi na terenie zakładu pracy
  • Na jakich zasadach mogą odpowiadać materialnie pracownicy, gdy nie wiadomo, który z nich zawinił
  • W jakich przypadkach zaświadczenie o poradzie lekarskiej nie wystarczy do usprawiedliwienia nieobecności w pracy

Prowadzę firmę, w której zatrudniam kilku pracowników. W ostatnich dniach jeden z nich wystąpił przeciwko mnie o rekompensatę za krzywdę (20 tys. zł), którą wyrządził mu inny pracownik w trakcie pracy. Pozywający pracownik twierdzi, że kolega uderzył go w trakcie kłótni, która wybuchła w jego ocenie w związku z moimi nieprawidłowymi działaniami jako pracodawcy. Czy faktycznie ponoszę odpowiedzialność za to zdarzenie?

Z art. 120 kodeksu pracy wynika, że w razie wyrządzenia przez pracownika przy wykonywaniu przez niego obowiązków pracowniczych szkody osobie trzeciej, zobowiązany do naprawienia szkody jest wyłącznie pracodawca. Wobec pracodawcy, który naprawił szkodę wyrządzoną osobie trzeciej, pracownik ponosi odpowiedzialność przewidzianą w przepisach niniejszego rozdziału. Z kolei z art. 430 kodeksu pracy stanowi, że kto na własny rachunek powierza wykonanie czynności osobie, która przy wykonywaniu tej czynności podlega jego kierownictwu i ma obowiązek stosować się do jego wskazówek, ten jest odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną z winy tej osoby przy wykonywaniu powierzonej jej czynności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00