Artykuł
Umowa z bankiem na obsługę gminy nie powinna obejmować instytucji kultury
RIO zarzuciła naszej gminie wadliwe organizowanie obsługi bankowej. Z jednej strony nasza umowa z bankiem obejmuje bowiem gminne instytucje kultury (np. bibliotekę), a z drugiej strony – nie obejmuje jednostek budżetowych, np. gminnego ośrodka pomocy społecznej. Czy faktycznie popełniamy błąd?
Analizę zacznijmy od omówienia statusu prawnego jednostek organizacyjnych gminy – jest on bowiem pod względem prawnym zróżnicowany. I tak prawne podstawy funkcjonowania jednostek budżetowych zawarto w ustawie o finansach publicznych (dalej: u.f.p.). Zgodnie z art. 11 z ust. 1 u.f.p. jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W ust. 2 postanowiono zaś, że jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Ponadto, zgodnie z ust. 3, podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków zwany „planem finansowym jednostki budżetowej”.