Artykuł
Budowanie jakości w ochronie zdrowia wymaga współpracy
Aby postawić pacjenta w centrum uwagi i zadbać o jakość opieki zdrowotnej, potrzebne jest zaangażowanie wszystkich interesariuszy. Wolę współpracy w tym celu deklarują Ministerstwo Zdrowia i rzecznik praw pacjenta. Jednym z realizowanych już w ramach takiej współpracy projektów jest Szpital 360, przygotowany przez TUW Polski Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych.
W ubiegłym tygodniu weszły w życie nowe przepisy, istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa pacjenta i systemu opieki zdrowotnej: 6 września – nowelizacja ustawy o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta, a 8 września – ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta.
Nowe regulacje to nowe procedury i narzędzia, które mają postawić pacjentów w centrum uwagi. Zwłaszcza że ci ostatni coraz częściej dochodzą swoich praw i skarżą się na nieprawidłowości. Rok 2021 był rekordowy pod względem liczby prowadzonych przez rzecznika praw pacjenta postępowań wyjaśniających w sprawach indywidualnych pacjentów. Było ich 2705 wobec 1683 w przedpandemicznym 2019 roku, co oznacza wzrost o 60 proc.