E-doręczenia poprawią pozycję powiatowych rzeczników konsumentów
Dziś często są oni bezsilni w działaniach w obronie konsumentów, bo przedsiębiorcy, chcąc uniknąć odpowiedzialności, nie odbierają od nich korespondencji. Jednak po wdrożeniu systemu e-doręczeń w samorządach wszystkie firmy będą mieć e-skrzynkę, i możliwe stanie się stosowanie fikcji doręczenia
Powiatowi rzecznicy konsumentów to podmioty powołane do wspierania osób fizycznych walczących o swoje prawa z nieuczciwymi firmami. Jednak w praktyce same często nie mogą wyegzekwować obowiązujących przepisów. Wszystko przez to, że grzywną mogą ukarać wyłącznie przedsiębiorcę, który odbierze list od rzecznika. Ci zaś listów nie odbierają – i kółko się zamyka. Ta patowa sytuacja trwa już od lat. Po raz pierwszy pisaliśmy o problemie już w marcu 2019 r. Wówczas, po naszych pytaniach, dostrzegł go również Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Zasygnalizowano, że zostanie on rozwiązany systemowo poprzez stosowną zmianę przepisów. Ta miała nastąpić przy okazji jednej z kolejnych nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (dalej: u.o.k.k.). Od tamtego czasu przywołany akt prawny był modyfikowany już sześciokrotnie. W żadnej z tych nowelizacji nie znalazło się miejsce na naprawę przepisów obnażających słabość systemu ochrony konsumentów.