Jak rozliczyć VAT i CIT przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, przy których mają być uprzednio wykonane prace
X sp. z o.o. (podatnik VAT czynny i VAT UE) sprzedała włoskiej firmie (podatnik podatku od wartości dodanej i VAT UE we Włoszech) niepomalowane stoły za 200 000 zł netto. Klient miał właściwy i ważny numer identyfikacyjny, nadany w swoim kraju dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Dostawa stołów miała miejsce 4 maja 2023 r. i tego samego dnia spółka wystawiła fakturę dokumentującą tę dostawę, stosując 0-proc. stawkę VAT, właściwą dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT). Z faktury wynika 40-dniowy termin płatności. Zapłata wpłynęła na rachunek bankowy spółki 2 czerwca 2023 r. Z informacji uzyskanych od włoskiego kontrahenta wynika, że nabyte stoły zostały jeszcze na jego zlecenie pomalowane. Z tego powodu zostały one przewiezione z magazynu spółki do zakładu podmiotu trzeciego (polska firma A), gdzie została wykonana usługa malowania (w okresie od 8 do 24 maja br.) na zlecenie firmy włoskiej. Transport stołów do znajdującego się Polsce zakładu firmy A został wykonany przez firmę spedycyjną na zlecenie spółki 4 maja 2023 r. Włoski kontrahent stał się właścicielem stołów przed ich pomalowaniem – przejął on prawa własności tych towarów 4 maja 2023 r. z chwilą ich dostarczenia do zakładu firmy A. Podmiot trzeci (firma A) wykonał na rzecz ostatecznego nabywcy (włoskiego kontrahenta) usługę malowania stołów, korzystając z komponentów (m.in. farby i stoły) będących własnością firmy włoskiej. Faktura wystawiona przez podmiot trzeci (firmę A) na rzecz firmy włoskiej dokumentuje usługę malowania stołów, a nie dostawę towaru. Następnie pomalowane stoły zostały 30 maja 2023 r. wywiezione z Polski i dotarły do magazynu nabywcy we Włoszech 1 czerwca 2023 r. Transport tych towarów do Włoch zlecała przewoźnikowi włoska firma. Przekazując towar do przerobu (dostarczając produkty do podmiotu trzeciego, świadczącego usługi malowania), spółka była w posiadaniu specyfikacji ładunku dotyczącej towarów będących przedmiotem WDT, tj. dokumenty WZ (wydania zewnętrzne z magazynu) zawierające informacje o rodzaju oraz ilości wydanych stołów. Spółka uzyskała także stosowne oświadczenie od firmy A (wykonującej usługę malowania), że po wykonaniu przez nią usługi malowania towary w całości zostały wywiezione z Polski do Włoch. Spółka nie ma dokumentów przewozowych (CMR) potwierdzających wywóz tych towarów z Polski do Włoch na zlecenie włoskiej firmy, a jedynie oświadczenie, z którego wynika, że towary po wykonaniu usługi malowania zostały wywiezione z terytorium kraju do innego kraju UE (tj. Włoch), oraz skan listu CMR. Pomiędzy spółką a jej włoskim kontrahentem nie zachodzą powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Rokiem podatkowym spółki jest rok kalendarzowy i właściwa dla niej jest stawka CIT w wysokości 19 proc. Spółka rozlicza VAT oraz zaliczki na CIT na zasadach ogólnych za okresy miesięczne. Jak spółka powinna rozliczyć dostawę stołów dla włoskiej firmy na gruncie CIT i VAT (w szczególności, czy może zastosować 0-proc. stawkę VAT właściwą dla WDT)?