Artykuł
Sprawozdania oddziału zagranicznej firmy wymagają legislacyjnych zmian
Składanie zatwierdzonych sprawozdań do Krajowego Rejestru Sądowego jest okazją, aby zwrócić uwagę, że niektóre jednostki mają problemy związane z ustaleniem właściwych procedur w tym zakresie. Chodzi o oddziały przedsiębiorców zagranicznych, które działają w Polsce, a w odniesieniu do których przepisy prawa bilansowego nie są do końca precyzyjne i pojawiają się wątpliwości co do niektórych obowiązków. Na kwestie te zwróciła też niedawno uwagę Polska Izba Biegłych Rewidentów w piśmie do Ministerstwa Finansów. Wskazujemy, w jakich obszarach ustawa o rachunkowości wymaga doprecyzowania.
Oddział przedsiębiorcy zagranicznego działa na podstawie ustawy z 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U z 2022 r. poz. 470; dalej: ustawa o zasadach). Zgodnie z nią jest wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie częścią działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. Przepisy wskazują, że przedsiębiorca zagraniczny w ramach oddziału może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie, w jakim prowadzi tę działalność za granicą. Podkreślić należy, że w odniesieniu do podmiotów prowadzących działalność finansową – w szczególności w zakresie kredytów czy ubezpieczeń ‒ są przewidziane dodatkowe regulacje, które mają na celu zapewnić bezpieczeństwo obrotu gospodarczego z uwzględnieniem specyfiki takiej działalności.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right