W jaki sposób gmina powinna rozliczyć VAT w przypadku instalowania OZE na domach mieszkańców
Gmina (podatnik VAT czynny) przystąpiła do projektu dotyczącego odnawialnych źródeł energii (OZE) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W ramach tego projektu gmina buduje i instaluje panele fotowoltaiczne na domach mieszkańców (osób fizycznych), którzy są właścicielami domów jednorodzinnych i wyrazili wolę wyposażenia swoich nieruchomości w takie systemy. Inwestycje są finansowane z budżetu gminy, środków finansowych UE oraz wkładu własnego mieszkańców (partycypacja). Dotacja ze środków UE wynosi 45 proc. inwestycji, a wkład własny mieszkańca wynosi 15 proc. Pomiędzy gminą a osobami fizycznymi zostały zawarte umowy cywilnoprawne w sprawie realizacji projektu, z których wynika, że mieszkańcy posiadają pełne prawo do dysponowania nieruchomością, na której jest realizowany projekt, oraz zobowiązani są do udostępnienia jej do przeprowadzenia prac związanych z budową i instalacją paneli fotowoltaicznych. W ramach tego projektu 4 czerwca 2023 r. gmina wykonała, na podstawie zawartej umowy, instalację fotowoltaiczną na rzecz pani Anny (mieszkanki gminy, nieprowadzącej działalności gospodarczej). Wartość inwestycji wyniosła 43 200 zł brutto. Udział pani Anny (partycypacja) wyniósł 6480 zł i kwotę tę wpłaciła ona 2 czerwca 2023 r. na konto urzędu gminy. Montażu instalacji fotowoltaicznej dokonała firma X (podatnik VAT czynny), która za wykonaną 6 czerwca 2023 r. usługę wystawiła dla gminy fakturę na 43 200 zł brutto (40 000 zł netto i 3200 zł VAT) z 14-dniowym terminem płatności. Należne gminie dofinansowanie ze środków UE wynosi 19 400 zł. Gmina rozlicza VAT na zasadach ogólnych za okresy miesięczne. Jak gmina powinna rozliczyć VAT od otrzymanego udziału partycypacyjnego mieszkańca (pani Anny) oraz zakupu usług montażu tej instalacji fotowoltaicznej od firmy X?