Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur – wyzwania
Rozmowa z Agnieszką Gajewską, członkiem Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, członkiem Zarządu Oddziału Okręgowego w Warszawie, oraz Piotrem Świergoniem, konsultantem projektu enova365 Handel w firmie Soneta.
Jakie problemy i wyzwania związane z KSeF zgłaszają obecnie księgowi?
Najczęściej zgłaszany problem to opisanie od nowa procesów. Największym wyzwaniem nie będzie z pewnością wystawianie faktur w systemie – już dzisiaj w bardzo wielu przedsiębiorstwach są one (w dużej części) wystawiane w sposób zautomatyzowany. Natomiast będzie nim pobór tych dokumentów z KSeF, ich weryfikacja – czy faktycznie powinny być wystawione dla naszej firmy, czy zostały wystawione we właściwej wartości i na właściwy towar/usługę – a następnie akceptacja merytoryczna, z czym wiąże się identyfikacja, kto w firmie dokonał zakupu. Ułatwieniem w tym zakresie jest dodanie przez ministerstwo do schematu ustrukturyzowanej faktury dodatkowych pól, które przedsiębiorcy mogą wykorzystać na podanie informacji mających pomóc w „rozszyfrowaniu” danych na otrzymywanej fakturze, np. numeru zlecenia, numeru zamówienia czy innych elementów identyfikujących zakup.