Jak rozliczyć w CIT zwracanie przez klientów zużytych części
Spółka z o.o. zajmuje się głównie sprzedażą zregenerowanych części zamiennych do samochodów, ale czasami świadczy usługi naprawy części należących do klienta. W przypadku sprzedaży zregenerowanych części zamiennych ich cena jest ustalona jako cena części zregenerowanej, przy czym zamawiający wpłaca cenę za część oraz kaucję. Kaucja jest ustalona w wysokości ok. 50 proc. ceny zregenerowanej części i ma zmotywować klienta do jej zwrotu w umówionym terminie, np. 60 dni. Kaucja jest zatrzymywana przez spółkę w przypadku niezwrócenia zużytej części w umówionym terminie i w takim przypadku jest wystawiana nota księgowa na przepadającą kaucję. Co ważne, odesłana część nie jest sprzedawana spółce przez klienta, lecz zwracana nieodpłatnie jako zużyta/zepsuta. Spółka staje się właścicielem zużytej części przesłanej przez klienta i ocenia, czy można wykorzystać ją do ponownej regeneracji. Kaucja jest zwracana nabywcy po przesłaniu części niezależnie od jej stanu. Odbioru zużytych części spółka dokonuje w związku z dbałością o środowisko oraz minimalizacją w obiegu zużytych części, co ma zapisane w swojej polityce. Spółka nie zna przepisów, które by ją obligowały do odbioru zużytych części. Nie różnicuje ceny sprzedawanej zregenerowanej części w zależności od stanu części uszkodzonej, która powinna zostać spółce przekazana przez klienta. Jak spółka powinna traktować części zwracane przez klientów – czy stanowi to nieodpłatnie otrzymanie? Czy takie części trzeba jakoś wycenić?