zmiana prawa
Rady seniorów: samorządy czekają dodatkowe obowiązki i wydatki
JST będą musiały zapewnić pełną obsługę administracyjno-biurową (w tym np. lokal), ponieść związane z tym koszty, a jeśli radni tak postanowią, zwrócić poniesiony koszt, np. z tytułu dojazdów na posiedzenia. To wszystko już od kwietnia
Te i inne zmiany wprowadzi ustawa z 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa, która w dniu zamknięcia tego numeru dodatku Samorząd i Administracja czekała już tylko na publikację w Dzienniku Ustaw (prezydent podpisał ją 15 marca). Wejdzie w życie 14 dni od jej ogłoszenia, czyli mniej więcej w połowie kwietnia. Nowela modyfikuje regulacje prawne trzech ustaw samorządowych, w tym ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 40; dalej: u.s.g.).
Dziś art. 5c tego aktu prawnego też przewiduje możliwość powoływania rad seniorów (prawo takie istnieje już od końca listopada 2013 r.), ale jest to nieobowiązkowe i dotyczy tylko podstawowego szczebla samorządu gminy (zgodnie z art. 5c ust. 2 u.s.g. „Rada gminy, z własnej inicjatywy lub na wniosek zainteresowanych środowisk, może utworzyć gminną radę seniorów”). [ramka 1]
Ramka 1
Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu ustawy, w Polsce obecnie działa ok. 350 rad seniorów (dla porównania: wszystkich gmin jest 2477), funkcjonują one jedynie na poziomie gminnym. Na razie jednak rada gminy nie ma obligatoryjnego obowiązku powoływania tego ciała. ©℗
JP
Zawarte w nowelizacji przepisy przewidują natomiast wzmocnienie znaczenia tego organu poprzez zmiany dotyczące zarówno jego organizacji, jak i finansowania. Wprowadzają m.in.:
►Obowiązek powołania rady seniorów w sytuacji, gdy z odpowiednim wnioskiem wystąpi grupa mieszkańców, spełniając odpowiednie kryteria zaproponowane w nowelizacji.
►Możliwość powołania rad seniorów na każdym szczeblu samorządu terytorialnego (a więc również powiatowym oraz wojewódzkim), a nie tylko gminnym – jak dotychczas.