Artykuł
Śmierć biegłego nie zawsze skutkuje wygaśnięciem umowy
Niedługo miało się zakończyć badanie naszego sprawozdania finansowego za 2022 r. Niestety przeprowadzająca je biegła rewident zginęła w wypadku. Czy w tej sytuacji powinniśmy poszukać nowej firmy audytorskiej?
Sposób postępowania w zaistniałej sytuacji będzie zależał od tego, czy audytor, z którym współpracował podmiot sporządzający sprawozdanie, prowadził jednoosobową działalność, czy też był zatrudniony w firmie zatrudniającej kilku audytorów. Przede wszystkim należy pamiętać, że umowa o badanie sprawozdania finansowego zawierana jest nie z biegłym rewidentem, lecz firmą audytorską. Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym - biegły rewident wykonuje zawód w imieniu firmy audytorskiej. Natomiast zgodnie z art. 46 u.r. firmą audytorską jest jednostka, w której badania sprawozdań finansowych przeprowadzają biegli rewidenci, wpisana na listę, o której mowa w art. 57 ust. 1 ustawy o biegłych rewidentach i prowadząca działalność w jednej z form, o których mowa w art. 46 tej ustawy. Zatem jeśli umowa była zawarta z firmą audytorską, w której zatrudnionych było więcej niż jeden biegły rewident, to badanie będzie zakończone przez tę firmę. Kierownik tej jednostki wskaże nowego kluczowego biegłego rewidenta, który przeprowadzi do końca procedury związane z badaniem sprawozdania. Oczywiście w tej sytuacji może okazać się konieczne wydłużenie terminu badania sprawozdania finansowego – nowy audytor będzie sam musiał rozpoznać badaną jednostkę, wdrożyć się w przygotowaną przez poprzedniczkę dokumentację. Przy czym nieco inaczej będzie wyglądała sytuacja, jeśli współpracowali państwo z biegłym wykonującym swoją działalność jednoosobowo w ramach działalności gospodarczej. W chwili jego śmierci umowa z nim podpisana wygasła, a to oznacza, że konieczne będzie zawarcie nowej umowy z firmą audytorską, która będzie na nowo musiała przeprowadzić wszystkie procedury związane z badaniem sprawozdania. W takiej sytuacji przede wszystkim należy jak najszybciej wystosować zapytania ofertowe, wskazując na okoliczności związane z zaistniałą sytuacją. Należy też pamiętać, że wyboru audytora (firmy audytorskiej) co do zasady dokonuje organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe, chyba że np. statut albo umowa stanowią inaczej, zaś umowa o badanie z firmą audytorską musi być zawarta na okres minimum dwóch lat, co wynika z art. 64 ust. 5 u.r. Przepisy tego aktu też wskazują, że umowa powinna być zawarta w takim terminie, aby biegły mógł wziąć udział w inwentaryzacji, choć jeśli jej zawarcie nastąpi teraz, to biegły rewident po prostu zweryfikuje poprawność przeprowadzonej inwentaryzacji przez zmarłego poprzednika. Ponadto przed podpisaniem umowy należy pamiętać o konieczności sprawdzenia, czy firma jest wpisana na listę firm audytorskich, która jest opublikowana na stronie internetowej Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego pod adresem