Artykuł
Sprawozdanie z działalności
Część jednostek wraz ze sprawozdaniem finansowym powinna przygotować również sprawozdanie z działalności. Dokument ten, zamiennie określany jako sprawozdanie zarządu, jest w rzeczywistości formą rozliczenia się z jego dotychczasowych działań. Celem sporządzenia sprawozdania z działalności jest przedstawienie aktualnej sytuacji jednostki, kierunków działalności w roku obrotowym, za który sprawozdanie jest sporządzane, oraz przewidywanych kierunków rozwoju w latach następnych. Sprawozdanie to może zawierać dodatkowo dwie odrębne części:
1) oświadczenie o stosowaniu ładu korporacyjnego – jest ono ujmowane w sprawozdaniu z działalności emitenta, którego papiery wartościowe zostały dopuszczone do obrotu na jednym z rynków regulowanych Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Jego zakres określają przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1983; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1488) lub regulaminy wydane na podstawie art. 61 tej ustawy;
2) oświadczenie na temat informacji niefinansowych sporządzane przez niektóre największe podmioty. Jest to element, który może też być sporządzany jako zupełnie oddzielne sprawozdanie, pod warunkiem umieszczenia go na stronie internetowej jednostki w terminie sześciu miesięcy od dnia bilansowego.
Reasumując, sprawozdanie z działalności jest więc komentarzem kierownika jednostki zawierającym ocenę warunków, wyników i perspektyw działalności jednostki. Zawiera też wyjaśnienia umożliwiające zrozumienie specyfiki jej działalności, dokonań i sytuacji. Nie zastępuje sprawozdania finansowego, nie jest jego elementem, lecz jest odrębnym sprawozdaniem będącym uzupełnieniem raportu finansowego. I choć Komitet KSR opracował Krajowy Standard Rachunkowości nr 9 „Sprawozdanie z działalności”, to zawiera on tylko wskazówki odnoszące się do pożądanych cech, zawartości i układu sprawozdania z działalności oraz zasad jego sporządzania i prezentacji, przy czym, co ważne, wskazówki zawarte w standardzie, odnoszące się do sprawozdań jednostki, mają odpowiednie zastosowanie do sprawozdania grupy kapitałowej. Zgodnie bowiem z ustawą z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 poz. 120) jednostka, realizując postanowienia z tego aktu odnośnie do sprawozdania z działalności, dostosowuje ten dokument do oczekiwań użytkowników, uwzględniając zarazem właściwości jednostki, a w szczególności rodzaj, rozmiary i złożoność prowadzonej działalności oraz formę prawną. Warto też zaznaczyć, że spółki z udziałem Skarbu Państwa co roku otrzymują wytyczne ze wskazówkami dotyczącymi zawartości sprawozdania z działalności.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right