Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2023-03-14

Jak gmina powinna rozliczyć w VAT wydatki związane z bieżącym utrzymaniem cmentarza komunalnego

Na terenie gminy X (podatnik VAT czynny) znajduje się cmentarz komunalny, którego prowadzenie należy do jej zadań własnych. Cmentarzem administruje zakład budżetowy (objęty centralizacją rozliczeń VAT). Gmina (poprzez zakład budżetowy) na cmentarzu świadczy usługi pogrzebowe i cmentarne (czynności te podlegają opodatkowaniu VAT). Cmentarz jest wykorzystywany prawie wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT, jednak na gminie spoczywa obowiązek zapewnienia nieodpłatnie pochówku osobom bezdomnym, a czynność ta należy do jej zadań własnych i nie podlega VAT. Gmina (poprzez zakład budżetowy) ponosi bieżące koszty związane z funkcjonowaniem cmentarza i jego administrowaniem, w tym wydatki na prace remontowe czy zużyte materiały. Zakład budżetowy we własnym zakresie wykonuje część niezbędnych prac, a wykonanie reszty zleca innymi przedsiębiorstwom. Ponoszone w tym zakresie wydatki (m.in. na zakup niezbadanych materiałów, usług) są dokumentowane fakturami wystawianymi przez kontrahentów na gminę (z uwagi na centralizację rozliczeń VAT). W lutym 2023 r. łączna wartość nabytych przez JST (poprzez zakład budżetowy) towarów i usług związanych z utrzymaniem cmentarza komunalnego wyniosła łącznie 12 300 zł, w tym VAT 2300 zł. Wszystkie te wydatki zostały udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatników VAT czynnych i otrzymane od 1 do 9 marca 2022 r. Otrzymane faktury nie zawierały sformułowania „metoda kasowa”. Zakład komunalny opłacił te faktury przelewami w mechanizmie podzielonej płatności na rachunki bankowe kontrahentów. Obowiązek podatkowy od nabytych towarów i usług udokumentowanych tymi fakturami powstał w lutym 2023 r. Zakład budżetowy – poza administrowaniem cmentarzem komunalnym – nie prowadzi innej działalności, w szczególności działalności zwolnionej z VAT. Ustalony zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników prewskaźnik wstępny właściwy dla zakładu budżetowego na 2023 r. wynosi 70 proc. Czy z uwagi na to, że nieodpłatne pochówki osób bezdomnych zdarzają się incydentalnie (w styczniu i lutym 2023 r. nie było takiego pochówku), gmina, rozliczając wydatki związane z utrzymaniem cmentarza komunalnego, może nie stosować do tych wydatków prewskaźnika (właściwego dla zakładu budżetowego) i odliczyć je w całości? Jak w przypadku gminy powinny wyglądać rozliczenia tych wydatków za luty 2023 r. w JPK_V7M?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00