Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-02-08

debata dgp

Rewolucja w kodeksie pracy to ogromne wyzwanie dla firm

Pracodawcy mogą mieć spore kłopoty w ustalaniu, jak stosować nowe przepisy o badaniach trzeźwości pracowników. Ich treść budzi spore wątpliwości przy wskazywaniu grup zatrudnionych, które będą podlegały tej kontroli bez pytania ich o zgodę. Pojawia się pytanie, czy pracodawca będzie mógł badać alkomatem osoby wyraźnie nietrzeźwe – podkreślali uczestnicy debaty DGP

Już od 21 lutego wejdą w życie przepisy pozwalające na prewencyjne badanie trzeźwości pracowników czy przeprowadzanie narkotestów bez pytania ich o zgodę. Kiedy przedsiębiorcy mogą zacząć wdrażać nowe przepisy? Po tym jak zostaną one ogłoszone w obwieszczeniach czy wprowadzone w drodze negocjacji z pracownikami do regulaminów pracy, zatrudnieni mają mieć jeszcze 14 dni na zapoznanie się z tymi zasadami. Czy po wejściu nowych przepisów w życie grozi nam dwutygodniowa luka w takich badaniach, zanim zaczną obowiązywać przepisy wewnętrzne w firmach, przewidujące zasady prowadzenia takich badań?

Marcin Stanecki:

Marcin Stanecki dyrektor departamentu prawa pracy w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej

Marcin Stanecki dyrektor departamentu prawa pracy w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej

Dzisiaj nie ma możliwości prowadzenia prewencyjnych kontroli trzeźwości. Nowe przepisy mają dać taką możliwość. Jeszcze w czerwcu 2019 r. Urząd Ochrony Danych Osobowych wydał stanowisko, z którego wynikało, że pracodawcy nie mogą samodzielnie badać trzeźwości pracowników. Informacja o stanie trzeźwości pracownika, jako dana osobowa o jego stanie zdrowia, podlega szczególnej ochronie, a przepisy bhp nie są wystarczającą podstawą do takiego badania. Nie można zatem mówić, że powstanie luka. Po zmianach pracodawca zobowiązany będzie do tego, aby nie dopuścić do pracy pracownika, wobec którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że stawił się do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie pracy. W judykaturze przyjmuje się, że przesłanką uprawniającą i jednocześnie obligującą pracodawcę do podjęcia tych kroków jest powzięcie uzasadnionego podejrzenia co do trzeźwości pracownika. Podejrzenie musi być uzasadnione, nie może więc opierać się wyłącznie na subiektywnym przekonaniu o nietrzeźwości pracownika. Musi wynikać z obiektywnych przesłanek. Można do nich zaliczyć np. zaburzenia motoryczne, zataczający się chód, bełkotliwą mowę, nieadekwatne reakcje czy też woń alkoholu. Nie będzie więc żadnej luki, dziury czasowej czy też stanu „bezprawia”, bo dopiero teraz wprowadzamy regulację, która umożliwi kontrolę trzeźwości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00