Obowiązek poinformowania o kolejnym postępowaniu
Jeśli doszło do unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a następnie zostało wszczęte kolejne postępowanie, to zamawiający zgodnie z art. 262 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710; ost.zm. 2185; dalej: p.z.p.) jest obowiązany niezwłocznie poinformować o tym wykonawców, którzy uprzednio ubiegali się o zamówienie. Konieczność realizacji wskazanego obowiązku z urzędu, a nie na wniosek wykonawcy, powstała po stronie podmiotów publicznych po 1 stycznia 2021 r. Dotyczy to zarówno postępowań o wartości krajowej, jak i unijnej. Jednak nie zawsze przepis jest respektowany przez zamawiających.
O co urzędnicy pytają na szkoleniach
Okoliczności aktualizujące powinność
problem Czy każdorazowo wszczęcie kolejnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wymusza powiadomienie wykonawców o tym fakcie?
odpowiedź Przewidziany w art. 262 p.z.p. obowiązek aktualizuje się wobec kumulatywnego spełnienia dwóch przesłanek:
1) unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz
2) wszczęcia kolejnego postępowania, które dotyczy tego samego przedmiotu zamówienia lub obejmuje ten sam przedmiot zamówienia.