Artykuł
Został tylko miesiąc na aktualizację kart gwarancyjnych i regulaminów
Zawarte w nich warunki naprawy albo wymiany towarów trzeba dostosować do nowych, niekorzystnych dla przedsiębiorców przepisów. W przeciwnym razie prezes UOKiK będzie mógł uznać, że naruszają zbiorowe interesy konsumentów, i nałożyć karę do 10 proc. przychodu firmy. To wszystko już od Nowego Roku
Niezbędny będzie również szczegółowy przegląd procedur reklamacyjnych w ramach gwarancji, a nowym wymogom będą musieli sprostać wszyscy przedsiębiorcy składający oświadczenia gwarancyjne, a więc nie tylko sprzedawcy w obrocie konsumenckim, lecz także producenci oraz dystrybutorzy. Tak stanowi wchodząca w życie od 1 stycznia 2023 r. ustawa z 4 listopada 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy ‒ Kodeks cywilny oraz ustawy ‒ Prawo prywatne międzynarodowe (Dz.U. poz. 2337).
Określiła ona wyraźnie także hierarchię procedur reklamacyjnych. Wskazano w niej, że od nowego roku w pierwszej kolejności konieczna będzie naprawa uszkodzonego towaru lub jego wymiana. Dopiero później - jeśli nie będzie to np. opłacalne - możliwe będzie odstąpienie od umowy i zwrot pieniędzy za kupiony produkt lub obniżenie jego ceny (o ile taka będzie wola konsumenta). Obecnie w doktrynie nie ma jednolitego stanowiska co do kolejności tych uprawnień konsumentów.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right