Poradnia rachunkowa
RIO w trakcie kontroli zarzuciła wykazanie przez urząd miasta w sprawo zdaniu Rb-PDP zaniżonych o ok. 1 tys. zł skutków udzielonych zwolnień w podatku od nieruchomości. Po weryfikacji pracownik referatu ustalił, że błąd wynikał z przyjęcia do obliczeń złej powierzchni gruntów (zwolnionych z tego podatku uchwałą rady gminy). Wzięto pod uwagę za mało powierzchni. Jakie przepisy naruszono?
Podstawę dla rady gminy do wprowadzenia specjalnej uchwały w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości stanowi art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z nim rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w art. 7 ust. 1 ww. ustawy oraz w art. 10 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw.
Przytoczona regulacja prawna daje materialno-prawne podstawy dla rady gminy do wprowadzenia zwolnień w podatku od nieruchomości, lecz tylko o charakterze przedmiotowym. Dodatkowo warto zauważyć, że jest to zwolnienie fakultatywne, jego wprowadzenie zależy bowiem od woli rady gminy. Konsekwencją ww. uchwały jest zwolnienie określonych przedmiotów opodatkowania z podatku.
W pytaniu opisano sytuację, gdy z podatku zwolniono grunty. Tym samym gmina utraciła niejako wpływy z tego tytułu. Wymaga jednak podkreślenia, że fakt wprowadzenia wspomnianego zwolnienia ma także konsekwencje na gruncie sprawozdawczości budżetowej, w tym dla sprawozdania Rb-PDP. Wynika to ze specyfiki wykazywania w nim danych uwzględniających m.in. skutki finansowe wynikające ze zwolnień w podatkach i opłatach wprowadzonych uchwałami rad gmin.