Artykuł
Elektroniczny list polecony
Od kilku lat jesteśmy świadkami informatyzacji i automatyzacji sposobu wypełniania obowiązków nałożonych na przedsiębiorców. Kolejnym etapem tej rewolucji są rejestrowane doręczenia elektroniczne, czyli e-doręczenia
W założeniu twórców e-doręczenia mają zrewolucjonizować komunikację pomiędzy podmiotami publicznymi (m.in. sądami i urzędami) a innymi podmiotami publicznymi i niepublicznymi (w tym przedsiębiorcami wpisanymi do KRS). Dążąc do realizacji tego założenia, ustawodawca ustawą z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, która weszła w życie 5 października 2021 r., wprowadził nowy model doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) oraz uzupełniającej ją publicznej usługi hybrydowej (PUH).
Terminy dla przedsiębiorców wpisanych do KRS
Obowiązek korzystania z systemu jest rozłożony w czasie. Podmioty niepubliczne, w tym przedsiębiorcy wpisani do KRS, nie mają na razie obowiązku posiadania adresu do e-doręczeń. Termin nie może być jednak późniejszy niż dzień 1 stycznia 2024 r. Ustawa nie wskazuje konkretnej daty. Zostanie ona wskazana w komunikacie ministra cyfryzacji. Ustawa gwarantuje jednak, że podmioty te dowiedzą się o tym obowiązku co najmniej trzy miesiące wcześniej. Termin powinien być wystarczający na wykonanie obowiązków nałożonych na spółki, gdyż samo założenie i aktywowanie adresu do e-doręczeń jest prostą procedurą i zajmuje kilkanaście minut. Konieczne jest jednak wdrożenie wewnątrz spółek odpowiednich procedur odbioru i obiegu korespondencji w ramach systemu e-doręczeń.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right