Artykuł
Jak sfinansować kolej regionalną w Polsce
W perspektywie lat 2014–2020 zmodernizowano w Polsce 9 tys. km linii kolejowych
Odpowiedź na postawione w tytule pytanie wydaje się prosta. Pasażerski transport kolejowy jest usługą publiczną, której dwa filary finansowania to przychody ze sprzedaży biletów oraz dotacje, przekazywane przez samorządy wojewódzkie
Pojawia się jednak drugie pytanie – dlaczego dodatkowo finansować kolej regionalną, skoro przewoźnik sprzedaje bilety, a więc prowadzi de facto działalność komercyjną? Otóż z definicji kolej regionalna to działalność nierentowna i – aby mogła funkcjonować wszędzie tam, gdzie transport kolejowy jest potrzebny – wymaga dotowania. Tak jest nie tylko w Polsce, lecz także w innych krajach Europy, chociażby w Niemczech, we Francji czy w Wielkiej Brytanii. Połączenia dochodowe, czyli szczególnie te w obrębie aglomeracji, nie są bowiem w stanie pokryć całości kosztów przewoźnika.