Poradnia rachunkowa
- Co powinno być wykazywane w kolumnie 12 sprawozdania Rb-27S
- Dlaczego konto 998 musi być zgodne z danymi wykazywanymi w Rb-28S
- Czy w Rb-Z należy wykazywać umowę wsparcia zawartą przez gminę ze spółką komunalną
RIO wykazała nieprawidłowość w sprawozdaniu Rb-27S. Rzekomo są niezgodności pomiędzy ewidencją podatkową (księgową) w zakresie kolumny 12. Chodzi o kwoty zwolnień wynikające z uchwały rady gminy podjętej na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach. Czy jest to błąd?
Zwolnienie w podatku od nieruchomości wprowadzono na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z tym przepisem rada gminy w drodze uchwały może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ust. 1 oraz w art. 10 ust. 1 ustawy z 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw. Tak więc regulacja ta umożliwia radzie wprowadzenie zwolnień o charakterze przedmiotowym w zakresie podatku od nieruchomości. Skutkiem zastosowania tego zwolnienia jest obniżony poziom wpływów podatkowych do budżetu, co ma istotne znaczenie w sprawozdawczości budżetowej. Z kolei Rb-27S to sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego. W kontekście tej problematyki istotny jest załącznik nr 37 do rozporządzenia ministra finansów z 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Jest to instrukcja sporządzania sprawozdań w zakresie budżetów JST. I tak zgodnie z par. 2 ust. 1 tej instrukcji jednostka budżetowa w swoim sprawozdaniu musi wskazać dochody budżetowe. Chodzi tu m.in. o dochody: