Artykuł
Sprawdź, co nowelizacja k.s.h. zmienia w każdej ze spółek kapitałowych
Za dwa dni, a dokładnie 13 października, wchodzi w życie ustawa z 9 lutego 2022 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 807; dalej: nowelizacja k.s.h.). O wynikających z niej nowościach informujemy na łamach DGP nieustająco. Dziś jednak czas na małe podsumowanie. Zacznijmy od przypisania zmian do konkretnych spółek: sp. z o.o., spółki akcyjnej (dalej: SA) oraz prostej spółki akcyjnej (dalej: PSA)
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Już nie tylko zarząd spółki akcyjnej czy prostej spółki akcyjnej będzie miał obowiązek sporządzać oficjalny protokół z przebiegu każdego ze swoich posiedzeń. Za dwa dni zobowiązany do tego będzie również zarząd spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. I choć dla wielu dużych spółek z o.o. nie będzie to problemem, bo zwyczaj protokołowania posiedzeń zarządu wykształcił się tam wcześniej samoistnie, to jednak dla zdecydowanej większości - szczególnie w podmiotach z jednoosobowym zarządem lub w przedsiębiorstwach rodzinnych - wspomniany protokół będzie nowym obowiązkiem. Od 13 października będzie to dotyczyć każdej spółki z o.o. Jak podkreślają eksperci, niewątpliwą zaletą nowego obowiązku będzie większa dokładność w zakresie dokumentowania działalności zarządów spółki z o.o., szczególnie przy zmianie w składzie zarządu. Po wprowadzeniu tego obowiązku można będzie też bez problemu m.in. ustalić, co było przedmiotem posiedzenia zarządu i czy np. rzeczywiście udzielono zgody na podjęcie danej czynności. Znowelizowane regulacje wymuszą zmiany w całej organizacji, wpłyną też na przebieg procesu zakupów, proces zawierania wszystkich umów, inwestycji, finansów itd.
Nowe przepisy uszczegóławiają również kwestie protokołowania posiedzeń rad nadzorczych w spółkach z o.o. Dotychczasowe regulacje wskazywały jedynie, że takie protokoły muszą powstawać z przebiegu posiedzenia RN, jednak nie wskazywały szczegółowo, jak to robić. Za dwa dni zasady protokołowania będą tożsame i dla zarządów, i dla RN. Zakres takich dokumentów będzie mógł zostać rozszerzony o zdanie odrębne (z ewentualnym umotywowaniem) zgłoszone przez członka organu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right