Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2022-09-19

transport

Towary wciąż uciekają z kolei na drogi

Łączne wpływy za korzystanie z torów znacznie przekraczają już przychody z opłat na drogach

Według danych GUS w przypadku przewozów towarów w 2021 r. już ok. 85 proc. masy ładunków odbywało się na drogach, a po torach tylko 10,6 proc.

– Dane finansowe potwierdzają nierówne traktowanie obu gałęzi transportu lądowego i wyraźnie pokazują dyskryminację kolei. Wbrew oficjalnym planom, strategiom i deklaracjom o wspieraniu transportu szynowego branża jest traktowana zdecydowanie gorzej niż jej konkurencja – alarmuje Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej. Jego organizacja wykonała analizę wpływów z opłat za dostęp do infrastruktury drogowej i kolejowej w ostatnich czterech latach. Łącznie od 2018 do końca 2021 r. przewoźnicy kolejowi za dostęp do torów musieli zapłacić spółce PKP Polskie Linie Kolejowe 8,3 mld zł. W tym samym czasie łączne wpływy za korzystanie z dróg przez ciężarówki czy autobusy wyniosły 7 mld zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00