Przedsiębiorca nie będzie musiał płacić składek, gdy w trakcie zawieszenia firmy sprzedał towar
Prowadzę działalność gospodarczą w branży meblowej. Od października planuję zawiesić działalność na co najmniej rok. Mam jednak wątpliwość, czy w tym okresie mogę sprzedać produkty, które już u mnie zamówiono albo wykonano. Nie będę natomiast kupował nowego surowca, nie będę też wykonywał już żadnych mebli. Czy sprzedaż wykonywanych zamówień nie spowoduje, że ZUS naliczy mi składki?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy na początku odwołać się do przepisów ogólnych ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa systemowa). Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5 oraz art. 12 ust. 1 osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu, zaś dobrowolnie - na swój wniosek - podlegają ubezpieczeniu chorobowemu. Na uwagę zasługuje także art. 13 pkt 4 ustawy systemowej, gdzie postanowiono, że obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, chorobowemu i wypadkowemu podlegają osoby prowadzące pozarolniczą działalność od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności, z wyłączeniem okresu, na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie art. 36aa