Zasady postępowania z nieczystościami ciekłymi trzeba na nowo uregulować w lokalnych aktach prawnych
Zmiany w przepisach wprowadzone od 9 sierpnia 2022 r. wymuszają konieczność modyfikacji m.in. regulaminów utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, a także uchwał dotyczących wysokości opłat oraz określających wymagania dla podmiotów zajmujących się odbiorem odpadów. Nowe przepisy trzeba przyjąć w ciągu kilku najbliższych miesięcy
Problemy z realizacją przez Polskę wymogów tzw. dyrektywy ściekowej (tj. dyrektywy Rady 91/271/EWG z 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych; Dz.Urz. UE z 1991 r. L135, s. 30) spowodowały, że konieczne stało się przyjęcie nowych, dodatkowych rozwiązań prawnych, które z założenia mają doprowadzić do zgodności polskich regulacji prawnych z unijnymi wymogami. Mowa o ustawie z 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1549; dalej: nowelizacja). Wprowadziła ona zmiany do trzech aktów prawnych określających kształt i sposób funkcjonowania gospodarki wodno-ściekowej w każdej gminie, czyli do:
- ustawy z 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2233; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1549, dalej: p.w.);
- ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1297; ost. zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1768; dalej: u.c.p.g.) oraz
- ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2020; dalej: u.z.z.w.).
W ocenie rządzących nowelizacja ma być remedium na problemy, które już doprowadziły do wystąpienia przez Komisję Europejską do Trybunału Sprawiedliwości z wnioskiem o ukaranie Polski za brak prawidłowej implementacji ww. dyrektywy.
nowa definicja
Jedna z istotniejszych zmian, jakie wprowadziła nowelizacja, to modyfikacja definicji nieczystości ciekłych. Mianowicie jej zakres rozszerzono o ścieki z osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków (niekiedy w praktyce zwane osadami; patrz: nowe brzmienie art. 2 ust. 1 pkt 1 u.c.p.g.). Tym samym obecnie za nieczystości ciekłe uznajemy ścieki gromadzone nie tylko w zbiornikach bezodpływowych. Co prawda przed dniem wejścia w życie nowelizacji w wielu gminach osady pochodzące z przydomowych oczyszczalni ścieków były traktowane jak nieczystości ciekłe, lecz nie było to jednolite działanie na obszarze całego kraju. W wielu miejscach wspomniane osady uważano za odpad, który zagospodarowywano w instalacji posiadającej zezwolenie na przetwarzanie odpadów o kodzie, pod którym te osady kwalifikowano. Na marginesie można jedynie wskazać, że tam, gdzie stosowano taką interpretację, podmioty zajmujące się osadami z przydomowych oczyszczalni ścieków mają teraz najwięcej nowych obowiązków, aby w dalszym ciągu zajmować się tą samą działalnością z uwzględnieniem nowej kwalifikacji tych osadów, która zalicza je do nieczystości ciekłych.