Artykuł
„Uwierzytelnienie” po myśli banków
Osoby, którym oszuści wyprowadzą pieniądze z konta, będą musiały udowodnić, że nie zatwierdziły tych operacji. Dzięki nowelizacji ustawa o usługach płatniczych będzie lepiej korespondować z unijnymi regulacjami
Rodzimy ustawodawca chce rozwiązać problem z tzw. transakcjami nieautoryzowanymi. Banki od dawna zgłaszają niezgodność polskich regulacji z dyrektywą z 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych (tzw. dyrektywą PSD2).
Obecnie z art. 46 ustawy o usługach płatniczych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1907 ze zm.) wynika, że nawet jeżeli klient banku zostanie oszukany przez przestępców i poda im swoje hasła dostępowe do konta, to ma prawo zawnioskować do instytucji finansowej o zwrot utraconych środków. I banki mają obowiązek przychylić się do tego wniosku przed końcem następnego dnia roboczego. Wyjątkiem są sytuacje, gdy zgłoszenia dokonano po 13 miesiącach od niepożądanej transakcji albo gdy istnieje uzasadnione podejrzenie oszustwa ze strony rzekomo poszkodowanego, o czym bank zawiadomił policję lub prokuraturę.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right