Wniesienie podania e-mailem nie jest skuteczne. Ale nie w każdym urzędzie to wiedzą
Niektóre organy, chcąc działać na korzyść strony, wzywają ją w takiej sytuacji do uzupełnienia braków formalnych w trybie art. 64 par. 2 kodeksu postępowania administracyjnego. Jednak zgodnie z prawem podanie powinno pozostać bez rozpoznania
Jeszcze rok temu pisaliśmy, że choć teoretycznie urząd powinien rozpatrywać jedynie te pisma, które wpłynęły na elektroniczną skrzynkę podawczą, to sądy administracyjne uważają, iż dokument wysłany na zwykły adres poczty elektronicznej jest skuteczny, tylko trzeba go uzupełnić. Obecnie nie ma już podstaw prawnych do takiego działania. Od 5 października 2021 r. zmienił się bowiem art. 63 par. 1 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) i definitywnie organy publiczne nie mogą - w świetle k.p.a. - rozpatrywać podania przesłanego zwykłym e-mailem.
Art. 63 ust. 1 kodeksu postępowania administracyjnego
„ Podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) wnosi się na piśmie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu. Podania utrwalone w postaci elektronicznej wnosi się na adres do doręczeń elektronicznych. Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, podania wniesione na adres poczty elektronicznej organu administracji publicznej pozostawia się bez rozpoznania”.