Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2022-05-17

Busy bez licencji uziemione w Polsce

Od 20 maja br. bez nowych, wspólnotowych dokumentów transportowych nie mogą one wyjechać na europejskie drogi. W przeciwnym razie przewoźnik ryzykuje karą 12 tys. zł i utratą dobrej reputacji. A to uniemożliwi mu zalegalizowanie działalności przez rok

Za trzy dni mija termin, do którego przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu zarobkowych międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) przekraczającej 2,5 tony i nie przekraczającej 3,5 ton (zwanych popularnie busami) zobowiązani są uzyskać licencję wspólnotową. To efekt wejścia w życie kolejnych przepisów unijnego pakietu mobilności z lipca 2020 r. (a konkretnie zmienionego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z 21 października 2009 r. dotyczącego wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych; Dz.Urz. UE z 2009 r. L 300, s. 72; dalej: rozporządzenie 1072/2009).

Konsekwencje

Bez licencji oraz wypisów z tego dokumentu znajdujących się w pojeździe dalsze wykonywanie takich przewozów będzie nielegalne i zagrożone wysokimi sankcjami. Wypis z licencji powinien znajdować się w każdym busie używanym do międzynarodowych przewozów, a kierowca tego pojazdu powinien okazywać go inspektorom i innym funkcjonariuszom uprawnionym do kontroli ruchu drogowego w Polsce, w państwach Unii Europejskiej (UE) i w państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Co ważne, w pojeździe musi być przechowywany oryginał wypisu, a nie np. jego kserokopia. Wypisu nie można foliować, gdyż uniemożliwiłoby to identyfikację zabezpieczeń potwierdzających autentyczność dokumentu.

Za wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych bez licencji wspólnotowej orzekana jest w Polsce - w drodze decyzji administracyjnej - kara pieniężna dla przedsiębiorcy w wysokości 12 tys. zł. Jednocześnie na kierowcę wykonującego taki przejazd zostanie nałożona kara grzywny za brak wypisu z licencji w wysokości 200 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00