Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2022-04-12

Wojna przebudziła polityków

Katarzyna Szymielewicz: Rządy, które wcześniej z rezerwą odnosiły się do potrzeby ograniczenia władzy big techów, teraz dostrzegają, że to gra o najwyższą stawkę

Katarzyna Szymielewicz, prezeska Fundacji Panoptykon

Katarzyna Szymielewicz, prezeska Fundacji Panoptykon

W Brukseli kończy się tzw. trilog, czyli trójstronne negocjacje nad nowym unijnym rozporządzeniem Digital Services Act (DSA), które ma na nowo uregulować internet, a zwłaszcza działalność największych platform. Czy wojna w Ukrainie miała na niego jakiś wpływ?

Kierunki tej reformy zostały przez Komisję Europejską wyznaczone już w 2019 r., a więc na długo przed eskalacją obecnego konfliktu. DSA to raczej odpowiedź na wcześniejsze kryzysy zaufania, najmocniej kojarzone z Facebookiem i dezinformacją czy manipulacją w kampaniach wyborczych. Ale tak, rosyjska wojna propagandowa okazała się ważnym kontekstem dla negocjacji DSA na ostatniej prostej. Nawet te rządy, które wcześniej z rezerwą odnosiły się do potrzeby ograniczenia władzy big techów, teraz dostrzegają, że to gra o najwyższą stawkę. Ujmując to chronologicznie - przez długi czas w USA i Europie globalnym platformom pozwalano niemal na wszystko. Pierwsze przebudzenie przyszło ok. 2015/2016, kiedy politycy po obu stronach Atlantyku zaczęli łączyć to, jak działają algorytmy big techów, z rosnącą polaryzacją, radykalizującymi się nastrojami społecznymi i zaskakującymi woltami wśród wyborców. Zanim Unia Europejska zaproponowała twardą regulację, trochę eksperymentowano z samoregulacją - giganci internetowi zobowiązali się aktywnie walczyć z dezinformacją. Dziś widać, jak trudna jest to walka. Zapewne nie do wygrania bez przebudowania modelu biznesowego, na którym opierają się media społecznościowe.

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00