Siedem pytań o wydawanie jednolitych stanowisk przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych
Gdy na początku roku pisaliśmy o nowo wprowadzonych przepisach umożliwiających organowi reprezentującemu wszystkie regionalne izby obrachunkowe w kraju opracowywanie w porozumieniu z Ministerstwem Finansów jednolitych wytycznych w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych („Legislacyjny porządek w RIO? Polski Ład dąży do jednolitych stanowisk” w dodatku Samorząd i Administracja z 19 stycznia 2022 r., DGP nr 12), pojawiło się wiele pytań, jak faktycznie ma to wyglądać. Niepewność wynikała z tego, że treść nowej regulacji - czyli znowelizowanej w ramach Polskiego Ładu ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2137; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1927; dalej: ustawa o RIO) - nie była uzgodniona z Krajową Radą RIO i nieco ją i lokalne izby zaskoczyła. - Pojawiła się wątpliwość, jak powinna przebiegać procedura wydawania tych wytycznych - przyznaje Piotr Talaga, radca prawny z Kancelarii Mackiewicz Radcowie Prawni. Według niego, w znowelizowanych przepisach pewne jest tylko jedno - że organem, który wydaje stanowisko, jest KR RIO, jednak trudno jest określić, czy zainicjowanie go należy do ministra finansów, czy też rada może działać z urzędu. Poza tym, czym tego typu wytyczne będą się różnić od tych, które do tej pory organ wydawał? Na te i na inne pytania odpowiadamy z pomocą KR RIO i ekspertów.
Kto jest inicjatorem wydania jednolitego stanowiska przez KR RIO?
Przepisy wprost na to nie wskazują. Zgodnie z art. 25aa ust. 1 ustawy o RIO Krajowa Rada RIO w celu zapewnienia jednolitości udzielanych przez izby wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych może wydawać, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, wytyczne, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego oraz Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. - Należy więc przyjąć szeroki zakres interpretacji, zgodnie z którym wytyczne mogą być wydawane przez KR RIO zarówno z urzędu, jak i na wniosek ministra finansów oraz innych podmiotów, które o taką interpretację wystąpią - mówi Grzegorz Czarnocki, zastępca przewodniczącego KR RIO. I dodaje, że przyznana radzie kompetencja ma charakter fakultatywny, co oznacza, że KR RIO może wytyczne wydawać, ale również z przedmiotowego instrumentu korzystać nie musi.