Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2022-02-08

Handel w niedziele: kogo wolno zatrudnić i jak prowadzić ewidencję sprzedaży

kto może pracować

Prowadzę mały sklep. Słyszałem, że przepisy specustawy o COVID-19 pozwalają zatrudniać do wykładania towaru w niedzielę, ale tylko pracowników i osoby zatrudnione. Czy mogę zatrudnić osoby na zlecenie? Czy może być to umowa tylko na jeden dzień?

Artykuł 15i specustawy o COVID -19 (czyli ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych; t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2095; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2459) rzeczywiście pozwala na to, by w okresie epidemii i 30 dni po jej zakończeniu powierzyć pewne czynności związane z handlem dwóm kategoriom osób: pracownikom oraz zatrudnionym. Ale chodzi tu wyłącznie o czynności polegające na rozładowywaniu, przyjmowaniu i ekspozycji towarów pierwszej potrzeby, a więc nie może być to obsługa klientów przy kasie. Pojęcia pracownik i zatrudniony należy rozumieć tak, jak zostały zdefiniowane na gruncie ustawy z 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 936; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1891). Zgodnie z tą ustawą przez pracownika należy rozumieć przede wszystkim osobę zatrudnioną na umowę o pracę, a także skierowaną do wykonywania w placówce handlowej pracy tymczasowej na podstawie umowy o pracę, zgodnie z przepisami o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Natomiast osoba zatrudniona to osoba fizyczna, wykonująca w placówce handlowej pracę na podstawie umów prawa cywilnego, a także osoba skierowana do wykonywania w placówce handlowej pracy tymczasowej na podstawie umowy prawa cywilnego, zgodnie z przepisami o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Do opisanych na wstępie czynności można zatem w okresie trwania epidemii skierować przede wszystkim pracowników zatrudnionych w danej placówce handlowej, a także osoby wykonujące te zadania na podstawie umowy o świadczenie usług, względnie umowy o dzieło. Przepis nie rozróżnia przy tym rodzajów umów o pracę. Może to być zatem zarówno pracownik zatrudniony na czas nieokreślony, jak i na umowie czasowej, a nawet umowie zawartej na próbę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00