Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2022-01-26

Jest alternatywa dla liczenia opłat od nieruchomości niezamieszkanych w gminnych systemach śmieciowych

Samorządy, które zdecydowały się objąć wszystkie albo wyłącznie wybrane nieruchomości niezamieszkane gminnym systemem, niekoniecznie muszą w stosunku do nich naliczać opłatę śmieciową według zadeklarowanej przez właścicieli tych nieruchomości liczby pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych. Choć niewątpliwie ten sposób naliczania opłaty jest rozwiązaniem podstawowym, a także dla dużej części tego typu obiektów jedynym możliwym, to mocą ostatniej nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku z 11 sierpnia 2021 r. ustawodawca zaproponował gminom rozwiązania alternatywne w stosunku do domków letniskowych i innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe. Alternatywne rozwiązania funkcjonują od kilku lat również w stosunku do nieruchomości, na których świadczone są usługi hotelarskie czy takich, które mają mieszane funkcje. Warto się zastanowić, czy inne dopuszczalne sposoby naliczania opłaty śmieciowej nie będą korzystniejsze, biorąc pod uwagę uwarunkowania lokalne danej gminy - i niekoniecznie musi tu chodzić wyłącznie o korzyści finansowe, choć dziś bezsprzecznie są one najistotniejsze.

Nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (tzw. nieruchomości niezamieszkane), dla wielu gmin stanowią nie lada problem. Część z nich obejmuje je wszystkie systemem, podejmując uchwałę, o której mowa w art. 6c ust. 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 888; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2151; dalej: u.c.p.g.), część korzysta z ust. 3 tego przepisu i robi to tylko wobec niektórych obiektów. Niektóre JST całkowicie zaś rezygnują z takich możliwości i pozostawiają właścicielom nieruchomości niezamieszkanych wybór podmiotu świadczącego usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych (stosownie do art. 6 ust. 1 u.c.p.g.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00